“Hoeveel kost een website?”, is een veelgebruikte zoekcombinatie waarop gezocht wordt in Google. Schijnbaar vinden veel ondernemers het lastig in te schatten hoeveel een website nou echt mag kosten. Al die verschillende aanbieders maken het je ook niet makkelijk. In principe kost het maken van de website zelf niet zoveel geld. Voor 1000 tot 2000 euro heb je een goede website, maar dit bedrag geeft een vertekend beeld van de werkelijke kosten van een website. Want hoe zit het met de kosten daarna? Tegen onze klanten zeggen wij altijd dat een website nooit helemaal af is.
De kosten voor een website worden bepaald door allerlei factoren. Dit maakt het voor ons moeilijk om 1 standaard prijs voor je te noemen. De kosten van een bedrijfswebsite hangen af van:
Op basis van deze (en andere) factoren wordt door ons een offerte opgesteld voor de eenmalige kosten. Of je dit bedrag hoog vindt, zal met name van je eigen verwachtingen afhangen, maar deze eenmalige kosten geven alleen aan wat jouw website op de korte termijn kost.
Eenmalig : 395,-
Vanaf : 589,-
Beslist ?
Worden de kosten van je nieuwe website alleen gebaseerd op de aanschafprijs? Dan zal dit een vertekend beeld geven van de werkelijke kosten. De tijdsinvestering en jouw commitment op de lange termijn zijn bepalend voor het succes van je website en mogen daarom niet worden vergeten. Kosten worden gemaakt, wanneer je investeert in:
Het rekenvoorbeeld biedt een kostenoverzicht voor een normale WordPress website met ~10 pagina’s. De bedragen zijn gebaseerd op het gemiddelde van diverse opdrachten die wij in het verleden hebben uitgevoerd. De kosten voor de webteksten zijn niet van toepassing, indien je deze zelf kan aanleveren. Wij adviseren om deze als nog te redigeren, zodat je website een grotere kans in de Google zoekresultaten heeft.
Opzetten hosting | € 50,00 |
Website bouwen (op basis een CMS) | € 750,00 |
Zoekwoordenonderzoek (start) | € 300,00 |
Webteksten schrijven (voor 10 pagina’s) | € 750,00 |
WordPress webhosting | € 25,00 / maand |
Domeinnaamregistratie (1 .be domeinnaam) | € 23,00 |
SSL certificaat | € 39,00 |
E-mailmarketing account (bijvoorbeeld Moosend) | € 20,00 / maand |
Google Ads (advertentiekosten per maand) | € 250,00 |
Google Ads campagne (onderhoud en optimalisatie) | 4 uur |
Maandelijks contentcreatie (blogposts en social media berichten) | 8 uur |
Maandelijksenieuwsbrief versturen | 4 uur |
Website optimaliseren, monitoren en teksten bijwerken | 8 uur |
Niet alle onderdelen zullen voor je eigen situatie van toepassing zijn. De kosten voor online marketing zullen afhangen van je plannen. Denk er wel aan dat deze kosten een inspanning nodig zijn om je website actueel te houden en de bezoekersaantallen te vergroten. Voor andere soorten websites, bijvoorbeeld webshops, zullen er nog extra kosten bijkomen en is de tijdsinspanning veel groter. De genoemde bedragen en cijfers zijn een indicatie en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
De kosten voor een website bestaan dus uit twee delen: de kosten voor de aanschaf en de kosten om je website succesvol te maken. Wanneer je niet wil investeren in het laatste, kan jij je beter afvragen of je wel een website nodig hebt. Wanneer je niet van plan bent om je website van 1000/2000 euro te blijven verbeteren of promoten, dan kan 2000 euro voor een website al veel geld zijn.
Of een website veel geld kost, zal afhangen van je eigen verwachtingen. Echter, wanneer de kosten voor een website worden vergeleken met de kosten voor offline promotiemateriaal, dan is een website meestal voordeliger. Offline promotiemateriaal moet telkens opnieuw worden gemaakt en alleen een kleine wijziging kan al veel geld kosten. Daarnaast heeft een website als voordeel, dat je veel meer informatie aan de lezer kan verstrekken. Een flyer is veel beknopter en kan daardoor niet de complete informatie bieden. Natuurlijk hoef je niet tussen beide vormen van communicatie te kiezen en kan juist de combinatie meer resultaten opleveren.
Ook jouw klanten zijn online en vandaag is de ontwikkeling van een website vaak veel voordeliger dan bijvoorbeeld een flyer. En je website gaat ook VEEL langer mee dan een flyer.
Deze goedkoopste vorm van promotie is erg krachtig en kan zelf meer klanten opleveren dan een website die goed wordt gevonden. Natuurlijk kan een website word-to-mouth ook versterken. Nadat een potentiele klant van zijn vriend of buurman heeft gehoord dat jij de het product/dienst levert, zal hij jouw website via Google proberen te vinden. Het zou dan jammer zijn als je geen website hebt!
Bij wekreate. weten wij hoeveel een website eht kost en vertellen wij de klant eerlijk wat hij van zijn website kan verwachten. Een goede website is niet in 1 dag gebouwd en vraagt om meer dan een startbedrag. De tijdsinvestering EN commitment zijn de daadwerkelijke kosten. Indien dit allemaal heel erg boven je budget valt, is een One-pager misschien een betere oplossing. De voordelen van een one-pager vind je hier. Na verloop van tijd kan je deze altijd (laten) omvormen tot een volwaardige website met meer pagina’s en functionaliteiten.