Wanneer het gaat over SEO, ligt het niet altijd voor de hand welke taken je dient uit te voeren. Vooral het weten welke taken prioriteit moeten krijgen EN beslissen wanneer welke taak het beste uitgevoerd wordt, daar ligt het probleem. Daarom schreven we ook dit artikel met maandelijkse en wekelijkse SEO to-do lijst.
Je krijgt hier een gestructureerd overzicht met wat te doen, per maand en per week.
Besteed je SEO uit aan iemand anders? Dan kan je dit artikel gebruiken als checklist om te kijken of deze taken allemaal aangeraakt worden.
Klaar om aan de slag te gaan?
Zorg dat je steeds een plan hebt! Tijdens het opstellen van een SEO-strategie ligt de focus op wat je wilt bereiken vaak op langere termijn (3 – 6 maanden). Aanvullend is het belangrijk dat je aan de hand van de SEO-strategie van jouw bedrijf ook een maandelijkse content strategie opstelt.
Een content strategie bevat:
Je wilt natuurlijk de juiste mensen op jouw website krijgen, daarom is het belangrijk om de content afgestemd voor jouw doelgroep te maken.
Belangrijk is dat je te weten komt welke keywords gebruikt worden voor jouw content. Specifieke keywords hebben heel veel concurrent, daarom voeg je best ook enkele “longtail” zoekwoorden bij.
Nu je weet wat je wilt publiceren, kan je beginnen aan wanneer je deze content zal gaan publiceren. Je kan hier best een content plannen voor gebruiken!
Het is belangrijk dat jouw website ALTIJD optimaal functioneert, daarom plan je ook best een maandelijkse check in.
Bij klanten die een website of webshop via ons hebben, gebeuren de essentiële zaken dagelijks!
Waarom een back-up maken belangrijk is, hoeven we niet meer te zeggen. De meeste hosting providers, zorgen ook voor een dagelijkse back-up. Deze back-up is in vele gevallen op dezelfde server als jouw website, daarom is het verstandig om per maand een extra back-up te voorzien en die op te slaan. Het opslaan van een back-up, kan op jouw laptop, maar ook op Dropbox, Google Drive, One Drive,….
Anno 2022 maken de meeste website gebruik van een CMS zoals WordPress, Drupal, … Al deze werken met automatische updates. Het is verstandig om te kijken of al de updates daadwerkelijk werden gedaan. Als dit niet het geval is, kan je deze updates manueel uitvoeren.
Mocht er iets misgaan, heb je nog steeds de back-up die je net maakte.
Niet alle backlinks naar jouw artikels en website zijn goede links. Daarom bekijk je maandelijks welke links “giftig” zijn. Het is onmogelijk om een backlink zelf te verwijderen.
Hoe dan wel?
Je hebt de voorbije weken en maanden al heel wat tijd in de website en vooral SEO gestoken. Het is daarom belangrijk om te bekijken en analyseren welke zaken werken en vooral niet werken. Aan de hand van deze analyse kan je voor jezelf een to-do en ook een NOT-to-do lijst opstellen.
Content creëren komt voor de meeste mensen niet vanzelf, plan daarom elke week een korte brainstormsessie in.
Schrijf je ideeën op!
Deze kunnen je achteraf helpen wanneer je jouw content strategie opstelt.
Niet genoeg ideeën? Download hier onze brainstorm helper
Daarom is het belangrijk dat je bij het opmaken van jouw content kalender minstens 2 nieuwe artikels inplant.
Wanneer je zelf de tijd niet hebt, kan je dit steeds uitbesteden.
Nieuwe content is belangrijk, zodat Google en andere zoekmachines zien dat jouw website leeft, maar het is ook de ideale manier om jouw expertise en kennis door te geven EN te tonen.
Naast het schrijven van nieuwe content, is het belangrijk dat je jouw SEO-strategie hierop zorgvuldig toepast.
Dit helpt de zoekmachines om beter te begrijpen waarover de website gaat. Door zorgvuldig links te plaatsen in de nieuwe EN oudere artikels weten de zoekmachines welke content samenhangt.
Voor de lezer is het aangenaam als lange teksten onderbroken worden door een relevante afbeelding. Maar ook Google houdt rekening met afbeeldingen.
Zorg dus steeds voor enkele afbeeldingen En zorg ook steeds dat de afbeelding een zorgvuldig gekozen naam krijgt. Dit zal ervoor zorgen dat jouw content direct beter scoort.
Nu de nieuwe content klaar is en voorzien van de nodige afbeeldingen en eventueel video’s, kan deze op jouw website geplaatst worden.
Na het uploaden van de nieuwe content is het belangrijk dat alle meta-tag juist worden ingevuld.
Titeltags worden weergegeven in de zoekresultaten. Deze zijn dus heet eerste wat potentiële bezoekers te zien krijgen van jouw website.
Met titeltags bedoelen we:
Zorg ALTIJD voor een alt-tag!
Dan, voor nog betere resultaten:
Meer informatie over hoe u ALT-tags effectief kunt gebruiken, vindt u in de publicatierichtlijnen van Google Afbeeldingen
Linkbuilding is zeer belangrijk, zorg daarom voor voldoende relevante links!
Je hebt een nieuw artikel geplaatst op je eigen website, wanneer je een stapje verder wenst te gaan, kan je via gastberichten op vergelijkbare websites extra links verkrijgen naar het artikel op jouw website.
Buiten het maken van nieuwe links, is het ook belangrijk dat alle links blijven werken op jouw website. Zorg daarom dat je wekelijks een check doet van je links en repareer waar nodig.
Een handige tool:
Dead Link Checker crawlt door jouw website, deze tool identificeert gebroken links en geeft weer welke moeten gecorrigeerd worden.
Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen hebben, we staan steeds klaar om jou en jouw website te helpen naar een hogere plek in de zoekresultaten.