CRM bestaat al heel erg lang. Dus waarom een CRM systeem aanschaffen? CRM staat voor “klanten relatie beheer”. De gemiddelde ondernemer is natuurlijk nog steeds niets wijzer geworden, buiten dan het feit dat 99% van de ondernemers zich net op de goede klanten relaties focussen.
CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem beheert u dus de relatie tussen u en uw klant. In zo’n systeem bewaart u de gegevens van uw klanten, maar ook contactmomenten, historiek en zelfs aantekeningen die u niet mag vergeten. Alle gegevens van uw klanten staan op één plaats en zijn gemakkelijker te beheren. Ook leads, leveranciers en andere contacten kan u beheren in dit systeem. Zo kan de tool u helpen om relaties op te bouwen en te onderhouden.
Met alle gegevens van uw contacten op één plaats bespaart u veel tijd en geld. Maar er zijn nog meer redenen om te investeren in CRM:
Een CRM-oplossing klinkt als een tool waar alleen grote bedrijven baat bij hebben, maar dat is slechts schijn. Zelfs een eenmanszaak heeft contacten met klanten en partners en kan efficiënter werken met een CRM-systeem. Dankzij dit systeem verliest u het overzicht niet en gaat belangrijke informatie niet verloren.
Opmerking: een CRM-systeem is niet hetzelfde als een ERP-systeem. ERP staat voor Enterprise Resource Planning en is meer geschikt voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen. Daar waar het bij CRM draait om het beheer van contactgegevens, gaat het bij ERP meer om het beheer van voorraden. ERP combineert de gegevens van de administratie, de logistiek en de financiën.