In deze blog geven we in mensentaal een antwoord op de vraagen “Wat is e-commerce nu precies?”.
E-commerce is een manier voor bedrijven van alle groottes om online zaken te doen, producten of diensten te verkopen, betalingen te innen en ondersteuning te bieden aan klanten. E-commerce is simpel gezegd een manier om zaken te doen op internet. Je kan er producten (zowel fysiek als digitaal) en sommige diensten mee verkopen. Het is geschikt voor elk soort bedrijf: van een zelfstandige ondernemer tot een grote multinational. Je moet echter wel onthouden dat e-commerce niet alleen draait om kopen en verkopen. Het gaat hier om het hele proces: het vinden van klanten, de klant tegemoet komen en ondersteunen, zowel voor, tijdens als na de verkoop.
Een e-commercebedrijf is meestal gebaseerd op een website waar producten of diensten te zien zijn, die daar vervolgens geselecteerd en gekocht kunnen worden. Meestal zijn deze sites op maat gemaakt in Magento door webdesigners, maar dit kan een duurdere optie zijn. Als alternatief bestaan er daarom gratis of goedkope, kant-en-klare e-commercesystemen die aan te passen zijn aan de behoeften van de verkoper of andelaar. Vaak wordt er hier gebruik gemaakt van WooCommerce.
Sommige e-commercebedrijven handelen alleen online, terwijl andere bedrijven ook fysieke winkels hebben waar klanten producten kunnen kopen. Het eerste bedrijfsmodel wordt pure click genoemd, het tweede clicks and bricks of clicks and mortar.
Bijna alle grote winkels zijn nu click and mortar en hebben naast een e-commercefunctie ook fysieke winkels.
E-commerceklanten willen meestal met hun creditcard of bankpas betalen voor producten of diensten. Een dergelijke functie zou voor bestaande bedrijven geen probleem zijn, maar voor beginnende e-commercebedrijven zonder ervaring kan dat lastig worden. Voor dergelijke gevallen zijn er directe online betalingsmethodes beschikbaar zoals PayPal. Ze zijn gemakkelijk in te stellen en worden op heel veel plaatsen gebruikt, maar kosten wel meer dan rechtstreekse betalingen via bankpas of creditcard.
Digitale producten zoals software, muziek/video en duurdere webcontent worden meestal elektronisch, als download aangeleverd. Bij de meeste vormen van e-commerce gaat het echter om het verkopen van fysieke producten die van de verkoper naar de koper gebracht moeten worden. Daarom zijn efficiente verpakkingen, transport- en leveringsmethodes een belangrijk onderdeel van e-commerce, vooral als het gaat om breekbare of dure producten.
Klantenservice is essentieel om succesvol te zijn met e-commerce. Internetgebruikers verwachten dat ze informatie snel vinden en dat vragen ook snel beantwoord worden. Als dat niet zo is, vertrekken ze al snel naar een andere site. Ook na de verkoop moeten problemen of vragen efficient behandeld worden. Efficiente verkoop en goede ondersteuning zijn twee belangrijke elementen in het opbouwen van langdurige klantrelaties. De succesvolste bedrijven hebben klanten die zich gewaardeerd voelen, en daarom het bedrijf belonen met klantentrouw.