Als online ondernemer wil je jouw winkelende publiek bereiken. Google Shopping helpt je daarbij met diverse handige tools en programma’s. Effectief, want de meeste kopers beginnen hun zoektocht via deze zoekmachine. Dat geldt ook voor jouw klanten. Maar wat is Google Shopping eigenlijk en belangrijker nodig, hoe werkt het? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de verschillende mogelijkheden en het gebruik van Google Shopping.
Binnen Google heb je vast zelf wel eens gezocht naar een product. Bijvoorbeeld om snel te kunnen vinden wat je zoekt of om prijzen van verschillende aanbieders te kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld door binnen de zoekmachine bovenaan op “Shopping” te klikken. Je krijgt dan tal van productfoto’s te zien in de vorm van een advertentie. Google Shopping maakt gebruik van twee platformen die onderling met elkaar verbonden zijn. Dit betreft zowel het vergelijkings- als advertentieplatform. Dit is hoe het werkt:
Als je als online verkoper gebruik wilt maken van Google Shopping, moet je een account aanmaken binnen het Google Merchant Center. Vanuit hier kun je jouw producten plaatsen en beheren of gebruik maken van de verschillende tools en programma’s. In het Merchant Center kun je ook de prestaties en statistieken van jouw producten en ads analyseren. Het aanmaken van een account voor Google Shopping doe je binnen het Merchant Center. Het enige wat je nodig hebt zijn de basisgegevens van jouw bedrijf. Nadat je dit hebt gedaan, moet de betreffende website worden geverifieerd. Dit kan op twee manieren:
Zodra jouw account is geverifieerd en goedgekeurd, kun je gebruik maken van alle tools en programma’s binnen het Google merchant Center. Je kunt nu ook beginnen met het toevoegen van producten om jouw weergave binnen Google Shopping te starten. Hieronder lees je precies op welke verschillende manieren je dat het beste kunt doen.
Het toevoegen van producten binnen het Google Merchant Center kun je op 3 verschillende manieren doen. Dat kan handmatig, door gebruik te maken van een product feed binnen Google Sheets of door de feeds van jouw producten te synchroniseren met andere sources.
Zorg ervoor dat je de productinformatie zo compleet mogelijk invult. Des te meer details, des te beter de klant zijn weg vindt naar jouw producten binnen Google Shopping. Wat je wilt vermelden en welke info en advertentie details moeten worden weergegeven bepaal je zelf.
Nu je jouw account hebt aangemaakt en productinformatie hebt ingegeven, heb je toegang tot de verschillende tools en programma’s binnen Google Shopping. Hoewel ze allemaal apart van elkaar te gebruiken zijn, werken ze toch samen als een systeem. Op deze manier kun je de prestaties van jouw ads binnen Google Shopping aanzienlijk verbeteren. De programma’s kun je veelal kosteloos gebruiken. Ze helpen je bij het trekken van bezoekers en het genereren van conversies. Uiteindelijk is dat natuurlijk waar het om draait. Elk programma binnen het Google Merchant Center heeft zijn eigen kenmerkende functies.
Surfaces Across Google is een gratis programma binnen het Merchant Center. Met deze tool zorg je ervoor dat jouw producten correct worden weergegeven binnen Google Shopping. Dat geldt ook voor de weergave binnen andere Google producten zoals bijvoorbeeld het populaire Search en Images. Ook als je later gebruik wilt maken van Google Shopping Actions dien je gebruik te maken van dit programma. Houd er rekening mee dat je niet alleen productinformatie moet invoeren, maar ook verzend- en btw gegevens moet uploaden. Dat kan door gebruik te maken van productfeeds. Deze tool activeren is eenvoudig. Ga naar Merchant Center -> Growth -> Surfaces Across Google.
Door gebruik te maken van Google Shopping Actions heb je de mogelijkheid om de zoekmachine te veranderen van een vergelijkingsplatform en zoekcentrum naar een verkoopplatform. Met Shopping Actions worden jouw producten dus direct zichtbaar en beschikbaar voor kopers. Natuurlijk vanuit Google Shopping. Kopers kunnen hun aankoop via Buy with Google voltooien. Het bezoeken van de website is dus niet perse nodig. En dat is een voordeel. Zeker als je weet dat maar liefst 70% van de kopers hun winkelwagentje vol achterlaat, zonder het aankoopproces te hebben voltooid. Dat heeft mede te maken met de complexiteit van checkouts binnen websites. Winkelwagens worden ook verlaten als de klant bij het afrekenen wordt geconfronteerd met bijkomende kosten. Zoals bijvoorbeeld de Btw of de verzendkosten. Binnen Google Shopping is dit direct zichtbaar. De transparante weergave verhoogt de kans op conversie aanzienlijk. Ook Google Shopping Actions is vanaf 2020 gratis te gebruiken. Daarvoor betaalde je als verkoper een commissie over alle verkopen die plaatsvonden via Buy with Google. Om gebruik te kunnen maken van Google Actions moet je een aanvraag doen. Op deze manier kan Google beoordelen of je als verkoper aan de gestelde eisen en voorwaarden voldoet. Dat doet de zoekmachine onder andere door het beoordelen van jouw producten. Het is dus belangrijk om eerst de producten te uploaden, alvorens je een aanvraag indient. Dat geldt ook voor het koppelen van jouw zakelijke PayPal account. Ook moet je aangeven hoe jouw klantondersteuning werkt. Bijvoorbeeld per e-mail of telefoon. Google Actions aanvragen is eenvoudig. Ga naar Merchant Center -> Growth -> Shopping Actions. Nadat Google jouw aanvraag heeft goedgekeurd wordt je gevraagd om het verstrekken van aanvullende informatie. Dat zijn de basisgegevens van jouw bedrijf, het retour- en verzendbeleid alsook de btw-gegevens. Meestal ontvang je binnen 14 dagen een respons op jouw aanvraag. Het installeren van Google Actions is na goedkeuring eenvoudig. Zeker als je de productgegevens al middels een feed voorhanden hebt.
Google Ads of advertenties, verschijnen op verschillende plaatsen binnen de zoekmachine. Bijvoorbeeld boven de organische zoekresultaten en tekstadvertenties na het ingeven van een zoekopdracht. Ze worden soms ook rechts van de SERP (Search Engine Results Page) weergegeven. Deze advertenties met foto zijn rijk aan informatie en productdetails. Ze verschijnen zodra er een zoekopdracht wordt ingegeven die relevant is aan het product. Waar Google de Shopping Ads laat zien kun je zelf instellen. Dat kan op deze plaatsen:
Het is geen geheim dat Google Shopping Ads je helpen bij het bereiken van potentiele klanten. Niet zo verwonderlijk, want maar meer dan de helft van alle online kopers gebruikt de zoekmachine als onderzoeks- vergelijkings- en aankoopplatform. Mede omdat Google jouw producten naar voren schuift zodra er een relevante zoekopdracht wordt ingegeven. Toch werken campagnes binnen Google Shopping anders dan je gewend bent binnen Google Ads. Shopping Ads maken namelijk gebruik van productinformatie in plaats van zoekwoorden. Deze hoef je dus ook niet in te voeren. Ook betaal je binnen Google Shopping per klik op jouw advertentie. Dit wordt ook wel PPC genoemd (Pay Per Click). Shopping Ads maakt gebruik van de informatie die beschikbaar is binnen de productfeeds. Zoals het soort product en de categorie. Bij het opzetten van een campagne bepaal je zelf welke producten je wilt targetten. Dat geldt ook voor het budget en de weergave van de geselecteerde producten. Ook bepaal je zelf of je de winkelvoorraad wilt laten weergeven.
Als je een campagne aanmaakt binnen Google Shopping maak je een advertentiegroep aan. Deze groep bepaald op welke manier de Shopping Ad wordt weergegeven. Daarin heb je twee mogelijkheden. Hieronder lees je precies wat de verschillende weergaven inhouden.
Als je gebruik maakt van Google Shopping, profiteer je ook van Google Product Ratings. Daarmee kun je jouw productadvertenties voorzien van beoordelingen in de vorm van sterren. De beoordeling komt tot stand met rating-software van derde partijen. Zoals bijvoorbeeld Trustpilot. Google Shopping baseert haar beoordeling ook op de zoekmachine recensies. En met deze gratis tool kun je behoorlijk wat voordeel behalen. Zeker als je weet dat producten met ratings veel sneller worden aangekocht dan wanneer ze niet zijn voorzien van een review, beoordeling of ster. Zo maak je gebruik van deze tool:
Zeker binnen Google Shopping wil jij je als verkoper kunnen onderscheiden van de concurrentie. Vooral omdat er meerdere verkopers worden weergegeven die een en hetzelfde product aanbieden. Google Seller Ratings (klantbeoordelingen) helpen je daarbij. De rating komt tot stand op basis van jouw prestaties als verkoper. Hoe snel je reageert op een hulpvraag via de helpdesk, of hoe snel een klant zijn bestelde pakket in huis had. Deze beoordelingen zijn belangrijk. Mede omdat ze vaak het laatste zetje zijn wat een klant nodig heeft om tot een aankoop over te gaan. De ratings worden op 2 manieren weergegeven;
De zoekmachine verkrijgt de betreffende gegevens via verschillende kanalen. Dat zijn Google Customer Reviews, maar ook onafhankelijke beoordeling websites (zoals Trustpilot) en Google Customer Surveys. Als verkoper hoef je hier niets voor te doen. Ben je benieuwd of Google al een verkopersbeoordeling van jou heeft? Dat kan via het onderstaande adres. “Jouw website” vervang je eenvoudig door de naam van jouw domein. https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={jouwwebsite}
Als je wilt dat Google de klantbeoordelingen automatisch weergeeft binnen jouw Google Shopping productpagina’s of binnen relevante advertenties, dan moet jouw account wel aan een van de onderstaande eisen kunnen voldoen. Maak je echter geen zorgen als jouw beoordelingen qua rating te wensen overlaat. Voor tekstadvertenties geeft Google alleen ratings weer die zijn beoordeeld met 3.5 sterren of hoger. Voldoe aan 1 van deze criteria:
Als laatste kun je binnen Google Shopping ook gebruik maken van Google Merchant Promotions. Met dit programma kun je kortingen of aanbiedingen extra onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld in Shopping Actions of Shopping Ads. Jouw advertentie krijgt dan een “Special Offer†label. De potentiele koper ontvangt een kortingscode zodra deze op de weergave klikt. Je betaalt alleen voor de weergave als de koper doorklikt naar jouw website. Merchant Promotions kun je ook gebruiken binnen de productpagina’s van Shopping Actions. Door je klanten te voorzien van een kortingscode, kun je je binnen dit vergelijkingsplatform onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast heeft Google Merchant Promotions een conversieratio van maar liefst 28%. Dit kun je onder andere aanbieden:
Om gebruik te kunnen maken van deze promoties moet je een aanvraagformulier invullen. Deze aanvraag hoef je alleen te voorzien van de basisinformatie aangaande jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je Merchant Promotions hebt ingeschakeld binnen jouw account. Vervolgens kun je op twee manieren gebruik maken van deze promoties. Namelijk met een feed of een speciale tool van Google. Als je hiervan gebruik maakt moet je de gegevens van de promotie handmatig invoeren voor specifieke producten Dit is vooral makkelijk als je slechts een paar producten hebt die voor promotie in aanmerking komen. Zodra je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, moet je de gewenste promoties indienen bij Google. De beoordeling kan 12 tot 24 uur in beslag nemen. Meestal worden de promoties direct goedgekeurd. Ze worden dan direct live weergegeven. Als dit niet het geval is moet je ze mogelijk aanpassen of bijwerken. Hiervan krijg je automatisch bericht van Google.
Nu je precies weet van welke tools en programma’s je binnen Google Shopping gebruik kunt maken, is het ook belangrijk om te weten dat de kwaliteit van productgegevens het belangrijkst is. Door de kwaliteit te blijven waarborgen kun je jouw producten laten ranken binnen zowel de organische als betaalde zoekopdrachten binnen de zoekmachine. Daarmee profiteer je niet alleen van meer online zichtbaarheid, maar ook van een hogere conversie. Hoewel het instellen en opzetten van de verschillende programma’s binnen Google Shopping wat van jouw tijd vereist, zijn ze na de installatie eenvoudig te onderhouden.