Jouw informele en commerciële boodschappen moeten heel wat hindernissen overwinnen vooraleer ze hun doel bereiken (de inbox van jouw klant). Wanneer wordt jouw nieuwsbrief niet als spam beschouwd en hoe zorg je ervoor dat jouw klant je mail zeker ontvangt en belangrijker nog, ook opent? DAT lees je hier.
We geven enkele zaken die je in de praktijk kan toepassen.
Een e-mailing campagne is nog altijd een van de betere manieren om je klanten en gebruikers te bereiken. Helaas maakt jouw marketingboodschap veel kans om niet in het IN-postvak, maar in de spamfolder van je klant te belanden – één op vijf boodschappen wordt tegengehouden door spamfilters vooraleer bij de bestemmeling aan te komen. Wanneer ze wel bij je klant raken, dan is de vraag nog in welk vak de artificiële intelligentie je mail zal zetten: het prioritair IN-vak? Onbelangrijke mail? Social? Spam? Junk?
Er zijn twee zeer belangrijke manieren om te voorkomen dat jouw mail als spam beschouwd wordt. De eerste is eigenlijk het simpelste, want dit zijn eenvoudige technische regels waarop je moet letten. Automatische spamfilters reageren namelijk op triggers die heel makkelijk vermeden kunnen worden.
Een goede e-mailmarketingcampagne begint bij een e-mailprovider met een goede reputatie. Daarom werken we bij wekreate met HubSpot. HubSpot heeft een heel goede repuatie en zorgt ervoor dat misbruikers afgestraft worden nog voor e-mails de server van HubSpot verlaten.
Jouw reputatie als afzender, zowel van jouw domein als het IP-adres van je mailserver. Gebruik je dat IP-adres samen met anderen, die zich wél aan spam bezondigen, dan kan het IP-adres op de blacklists terechtkomen, wat dan weer een negatieve invloed heeft op de reputatie van jouw domeinnaam.
Zorg daarom dat je domein EN hosting bij een goede en vooral betrouwbare provider is. Goed en betrouwbaar gaan vaak hand in hand met een iets hogere prijs. Al smelt deze meerprijs als sneeuw voor de zon als je er rekening mee houdt dat je harde werk dat je stak in je e-mailmarketing eindelijk bij je klant aankomt.
De juiste Email Service Provider. Ga voor een ESP die hard inzet op de reputatie van je versturende IP’s. Je kan zelfs met een aparte set-up werken voor je marketing mails en je transactionele mails. Gescheiden sturen van bepaalde zaken is dus aangeraden, maar ook aan te raden wanneer je e-mail automation opzet!
Een gezond adressenbestand. Verwijder meteen de e-mail adressen waar de mail niet meer aankomt of die niet meer juist zijn (bounces). Stel je adressenlijst zelf en enkel samen op opt-in basis. Koop dus geen commerciële lijsten – die bevatten vaak rommel-adressen en zelfs spam traps.
Een spam trap is een adres, speciaal gecreëerd door inbox providers om dubieuze afzenders op te sporen.
In ons artikel “Ben jij een spammer? Maak deze fouten niet” gaan we dieper op deze onderwerpen in.
De tweede manier is veel moeilijker. Deze is persoonlijk, jouw klant mag jouw mail niet als spam aanvoelen. Vindt hij jouw e-mail spam, en stuurt hij die ongeopend regelrecht naar de prullenmand, dan onthoudt de AI van het mailprogramma dit en verdwijnen in de toekomst al jouw mails in de spamfolder. Je klant moet heus niet élke e-mail van jou openen, maar als je een redelijke open en aanklik-ratio hebt, dan zal je e-mail minder snel in het spam-vak terecht komen.
Tip: Je kan je klant vragen om je mail aan te klikken als “safe sender” in dit geval zet je de AI buiten spel.
Spam is in the eye of the beholder, zorg ervoor dat je e-mail niet als spam aanvoelt voor de ontvanger.
Je niet als spammer gedragen, we geven enkele praktische tips:
Dingen die je best vermijdt in je mails:
Een goede e-mailmarketingcampagne vereist psychologisch doorzicht en veel terughoudendheid. wekreate kan je helpen om je mailing correct op te stellen. Zo maak je maximaal kans om je klant te bereiken met je boodschap.
Meer weten? Neem contact op met ons.